LONGITUDES

Longitudes cuts across Latitudes’ projects and research with news, updates, and reportage.

6 de noviembre, 17:45h: Proyección ‘Popcorn’ [Palomita] (90', 2012) de Adrià Julià en el Zumzeig Cinema

Adrià Julià, ‘Popcorn’ [Palomita], (2012). Vídeo HD, color, sonido. 90 min. Cortesía del artista.


Actividad cancelada debido a las restricciones para frenar el incremento de casos de COVID-19 en Catalunya. Nueva fecha: 8 de enero 2021, a las 18h


6 de noviembre 2020, a las 17:45h
Proyección ‘Popcorn’ [Palomita] (90', 2012) de Adrià Julià
Entrada gratuita por orden de llegada. Sesión única. 
Sin inscripción previa. Aforo limitado.

El largometraje ‘Popcorn’ de Adrià Julià fue realizado en el 2012 a partir de una grabación pre-existente realizada para demostrar la capacidad de una cámara ultrarápida. El estallido a velocidad reducida de un grano de maíz ha sido prolongado extendiendo la película original de doce segundos hasta una duración de noventa minutos. ‘Popcorn’ es también una película de terror en que la violencia industrial y la supremacía cultural asoman más allá de un gesto aparentemente tan trivial como tomarse un aperitivo relajante y poco calórico.

La proyección en el Zumzeig forma parte de la exposición ‘Cosas que las cosas dicen’ comisariada por Latitudes en Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona y que, además de la obra de Julià incluye escultura, fotografía, film y voz de Annette Kelm, James N. Kienitz Wilkins, Sarah Ortmeyer, Eulàlia Rovira, Francesc Serra i Dimas, Stuart Whipps, Haegue Yang, además de cosas significativas procedentes del fondo de los Amigos de la Fabra i Coats. Se puede visitar hasta el 17 de enero 2021.

Adrià Julià (Barcelona, 1974) vive y trabaja en Los Angeles y Bergen, donde es profesor en la facultad de KMD de la Universidad de Bergen. A través de instalaciones, cine, vídeo, fotografía, performance y publicaciones Julià examina los medios de representación y recepción de eventos con una dimensión personal y colectiva, y los modos en los que estos negocian la memoria, la resistencia, el desplazamiento y la supervivencia. Sus exposiciones individuales más recientes han tenido lugar en Pinacoteca de São Paulo (2019); Tabakalera, San Sebastián (2017–18); Fundació Miró de Barcelona (2017); Project Art Center, Dublín (2011) y ha participado en exposiciones colectivas en el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2016–17); The Metropolitan Museum of Art, Nueva York (2015–16); Witte de With, Rotterdam (2011); Seoul Museum of Art, Seúl, Corea (2010); 7th Mercusur Biennial, Porto Alegre, Brasil (2009); Lyon Bennial, Lyon (2007). Ha presentado performances en Current LA (2019) y la 29º Bienal de São Paulo (2010); y recibido becas de la Fundación Botín (2015), de la American Academy de Berlín (2015), de California Community Foundation Fellowship for Visual Artists (2010), de American Center Foundation (2007) y en 2002 recibió el Premio Altadis.

→ Audioguía narrada por la artista Eulàlia Rovira (CAT, ES, ENG)

c. Béjar, 56
08014 Barcelona

c. Sant Adrià, 20
08030 Barcelona 


→ RELATED CONTENTS:

  • Cosas que las cosas dicen, Fabra i Coats: Centre d'art contemporani de Barcelona, Barcelona, 17 octubre 2020–17 enero 2021
  • CAMPUS: Semana #4, 25–29 Julio. Sesión de trabajo final con Adrià Julià e inauguración exposición (29 Julio, 19.30–21h), 25 Jul 2011
  • Campus, Espai Cultural Caja Madrid, Barcelona, 2011

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15 septiembre 2020, 19.30h: Charla entre Rosa Maria Subirana Torrent y Lola Lasurt


Foto: Ralph Herrmanns. MNAC, 1972. Archivo personal de Rosa Maria Subirana Torrent.

Actividad: Del Año Miró (1968) al inventario de la donación. Charla entre Rosa Maria Subirana Torrent y Lola Lasurt
ModeraÁngel Calvo Ulloa
Fecha: 15 de septiembre de 2020, de 19 a 21 h. Incluye una visita guiada a la exposición de 19 a 19.30h
Reserva: Aforo limitado. Imprescindible inscripción previa en lacapella@bcn.cat
Lugar: La Capella (c. Hospital 56, Barcelona)
Streaming en directo a partir de las 19.30h en el canal YouTube de Barcelona Cultura (duración: 1h 16min).

En el marco de la exposición Juego de niños, Lola Lasurt conversa con Rosa Maria Subirana Torrent, conservadora de los Museos de la Ciudad de Barcelona durante los últimos años de dictadura y testigo de primera mano del inicio de la gestión institucional del arte contemporáneo en Cataluña.

Bajo las órdenes del consistorio barcelonés, Subirana inventarió meticulosamente los fondos de las primeras colecciones de arte contemporáneo cedidas a la ciudad y coordinó el Año Miró, en el que se inscribió la organización de la exposición retrospectiva en el recinto del antiguo Hospital de la Santa Creu en 1968, así como otras actividades, entre ellas la colocación de una placa en el pasaje del Crèdit (donde nació Miró en 1893) y el Premio Miró para niños.

Miró donó a la ciudad parte de las obras presentadas en la exposición, que fueron trasladadas al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) para ser inventariadas y constituir el futuro fondo del CEAC (Centro de Estudios de Arte Contemporáneo), el edificio ideado por Josep Lluís Sert que se inauguró en 1975 en Montjuïc.

Esta actividad es parte del programa de mediación εξέδρα (exedra) dirigido por Jordi Ferreiro para la temporada Barcelona Producció 2019–20 de La CapellaJuego de niños de Lola Lasurt ha sido tutorizado por Latitudes.

(📷 ↑↓) Vistas de la exposición ‘Juego de niños’ de Lola Lasurt en La Capella. Fotos: Pep Herrero.










                 
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Cover Story – May 2019: ‘Buenos Aires in Parallel’

Latitudes' homepage www.lttds.org

The May 2019 Monthly Cover Story ‘Buenos Aires in Parallel’ is now up on Latitudes' homepage: www.lttds.org

“Latitudes recently participated in the Parallel Rooms talks programme of Art Basel Cities: Buenos Aires. Developed in collaboration with the arteBA Fundación, and taking place during the arteBA art fair itself, these events transpired in four temporary domes that popped-up on the central showground of La Rural, a venue more used to hosting prize-winning cattle than forty-two curators, artists, and collectors.


—> Continue reading
—> After May it will be archived here.


Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage featuring past, present or forthcoming projects, research, texts, artworks, exhibitions, films, objects or field trips related to our curatorial activities.


RELATED CONTENT:

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Public programme of the exhibition "4.543 billion. The Matter of Matter" at the CAPC musée d'art contemporain de Bordeaux

First public event on 30 June to the Salle des Collections de l'Unité de Formation de Biologie, Université de Bordeaux. This and following photos: Latitudes.


On December 14 at 2pm, the mediation department of the CAPC will lead a guided visit to Ilana Halperin’s "The Rock Cycle" (2017) intervention at the Salle des Collections de l'Unité de Formation de Biologie, Université de Bordeaux. 

The event is the third visit (earlier ones took place on October 19 and November 16) programmed in the context of her participation in the exhibition ‘4.543 billion. The matter of matter’ on view at the CAPC musée d'art contemporain de BordeauxThe next (and final one) will be taking place on January 4, three days before the exhibition closes on January 7, 2018. 

These events are free. Booking is recommended via Léo Correa l.correa@mairie-bordeaux.fr T. (+33) 05 56 00 81 60.


Ilana Halperin’s new project for the exhibition '4.543 billion' deals with geological intimacy and vivacity, and the uncanny fact that something as apparently inert and certain as the stone walls of the CAPC building were once marine life from a tropical ocean of the Oligocene epoch, around 32 million-years-ago. This Calcaire à Astéries (asteriated limestone) characteristic of Bordeaux takes its name from the countless tiny fossil organisms of the genus asterias (a type of sea star) that can be found in the stone alongside fossil mollusks and coral.

Halperin addresses stone, not as dead matter or a mere resource, but as a story-laden substance that both surpasses and partners in humans’ view of the world. 'The Rock Cycle' incorporates the reading of a letter and the hosting of a number of the artist’s geological sculptures within the displays of the zoology collection of the University of Bordeaux. These ‘curios’ originated as fragments of sea-weathered brick from the Isle of Bute in western Scotland, as well as waterjet-cut sandstone, that the artist left for three months in Fontaines Pétrifiantes in Saint-Nectaire. For generations, the mineral-rich waters that percolate through the rock at this site in central France have been used to create sculptures using the same process by which stalactites form, only one hundred times faster. Objects become rapidly encrusted with new layers of stone. 


—Latitudes 
[Excerpt from the exhibition guide]


Three other events have been programmed in the context of the exhibition.

Visit with Terence Gower (participating artist) and Prof. Bruno Cahuzac. Photo: CAPC musée/Département des publics.

8 November 2017, 5:30–7pm
Jam Session #1—Guided tour by Terence Gower (participating artist) and Prof. Bruno Cahuzac (UFR Sciences de la Terre et de la Mer, Université de Bordeaux Montaigne).

Guests during “The Return of the Earth: Ecologising art history in the Anthropocene” event. Photo: Latitudes.

15 November 2017, 4:30–8pm
The Return of the Earth: Ecologising art history in the Anthropocene”—Lecture by Jean-Baptiste Fressoz, a conversation between Xavier Ribas and Ângela Ferreira, debate convened by Latitudes. Free access. Simultaneous translation English-French.



During Jam Session #2 event. Photo: CAPC musée/Département des publics.

6 December 2017, 5:30–7pm
Jam Session #2—Guided tour by Isabelle Kanor (Head association "Le Labo de Lettres” dealing with cultural issues in the Antilles and colonization), and Charlotte Bouvier and Rémi Cazamajour (Inélia, company that supplied the solar panels feeding the video installation "Ancient Lights" (2015) by Nicholas Mangan). Sign up: Stéphane Mallet, s.mallet@mairie-bordeaux.fr


Photo: Latitudes/RK.

The exhibition ‘4.543 billion’ is the contribution of the CAPC musée to the cultural season Paysages Bordeaux 2017. Between September 11–October 6, 2017, and within the exhibition framework, Latitudes led the month-long residency programme ‘Geologic Time’ at Banff Centre for Arts and Creativity, Alberta, Canada.

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#4543billion
#4543milliards
#CAPCmusee


RELATED CONTENT:
  • 4.543 billion. The Matter of Matter” exhibition
  • Archive of social networks posts related to "4.543 billion"
  • Photo gallery of the exhibition 
  • CAPC website (French, English, Spanish) http://www.capc-bordeaux.fr/programme/4543-milliards
  • Cover Story—December 2017: "Tabet's Tapline trajectory" 4 December 2017
  • Alfred Roll's 1878 "The Old Quarryman" exchanged with Alfred Smith's "The Grave Docks" (1884) in the exhibition "4.543 billion" at the CAPC musée 3 November 2017
  • Cover Story—November 2017: "Mining negative monuments: Ângela Ferreira, Stone Free, and The Return of the Earth" 1 November 2017 
  • 15 November 2017, 4:30–8pm: 'The Return of the Earth. Ecologising art history in the Anthropocene' study day at the CAPC musée, Bordeaux 24 October 201
  • Cover Story – July 2017: 4.543 billion 3 July 2017
  • Cover Story – May 2017: S is for Shale or Stuart; W is for Waterfall, or Whipps 1 May 2017
  • SAVE THE DATE: 29 June, 19h. Private view of the exhibition "4.543 billion. The matter of matter" at the CAPC musée d'art contemporain de Bordeaux 30 May 2017
  • Cover Story – May 2016: Material histories – spilling the beans at the CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux 10 May 2016.
  • Second research trip to Bordeaux 16 July 2016
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Reseñas sobre la exposición "No temeré mal alguno" de José Antonio Hernández-Díez en el MACBA

A una semana de concluirse la exposición de José Antonio Hernández-Díez en el MACBA (finaliza el 26 de junio), hacemos revisión de la cobertura de prensa más relevante (por orden cronológico) y que encontraréis bajo la pestaña "Contenidos relacionados" en la sección final en ésta y en todas nuestras páginas, espacio desde donde también compartimos entradas al blog.

Compartimos una vez más el registro fotográfico de la exposición y el archivo de redes sociales (reseñas, posts en instagrams y tuits) que diferentes usuarios han ido publicando a lo largo de los tres meses que ha durado la exposición. 

Recordad que quedan dos actividades más: el 22 de junio, 19h, se proyectará "Vampyr" de Carl Theodor Dreyer (1932, Francia y Alemania, 75 min, b/n, sin sonido) dentro del ciclo "Sombras y silencios o los fantasmas que vuelven como la primera vez" que comisaría el cineasta Andrés Duque para la exposición y el sábado 25 de junio, 19h, Nieve Fuga realizará un concierto en vivo en la sala de exposiciones en el contexto de la programación #MACBAesviu, un collage sonoro inspirado en las obras de la exposición
 
“Las obras de José Antonio Hernández-Díez toman el MACBA”, eldiario.com, 17 marzo 2016.


“El MACBA acull una exposició amb instal·lacions experimentals de José Antonio Hernández-Díez”, Vilaweb.com, 17 març 2016.

Núvol, video by Ester Roig, 17 març 2016.
 

Sonia Ávila, "José Antonio Hernández-Díez mira a su pasado”, El Periódico, 17 marzo 2016.

Carlos Sala “Cuando el video era el rey”, La Razón, 18 marzo 2016.
 

Griselda Oliver, "Viu o mort. El gos d’Antonio Hernández-Díez", Núvol.com, 19 març 2016.


Eugènia Sendra, “Com recuperar la fe perduda”, revista Time Out, 23 març 2016.

Javier Díaz-Guardiola, “La obsolescencia artística programada también existe”, ABC Cultural, 25 marzo 2016.
Antoni Ribas Tur, "Nova iconografia religiosa i un gos sant, al Macba”, www.ara.cat 29 març 2016.

Jaume Vidal Oliveras, "Hernández-Díez, líbranos de todo mal", El Cultural, El Mundo, 1 abril 2016.

 Maria Palau, "Art, vida i mort", El Punt/AVUI, 7 abril 2016.

Roberta Bosco, "Arqueología contemporánea", El País (Catalunya),17 abril 2016.

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Public programmes related to the exhibition 'José Antonio Hernández-Díez. I Will Fear No Evil' at MACBA, Barcelona, on view until 26 June 2016

View of José Antonio Hernández-Díez's 'El resplandor de la Santa Conjunción aleja a los demonios" (1991). Installation. Lightbox, sampler, timer, flash, tripod and speakers. Collection Leonora and Jimmy Belilty. Photo: Miquel Coll, MACBA.


The exhibition I will fear no evil presents works from the beginning of José Antonio Hernández-Díez’s career in the late 1980s and early nineties – several of which have not been seen since they were first exhibited in 1991 – in dialogue with a new series produced especially for the occasion. 

The following series of events have been programmed to accompany the exhibition:


Thursday, 31 March, 7pm:
Visit with the artist and Latitudes. Exclusive to the Amic card. Limited places.

#MACBAAmic

Saturday 2 April, 7pm:
Experience MACBA, The secrets of conservation in ‘I will fear no evil’ by José Antonio Hernández-Díez. Visit with the artist, Latitudes and Lluís Roqué
Museum galleries.
5 €. No booking required. Limited places. 

#MACBAesviu


View of Hernández-Díez's exhibition "I will fear no evil". Photo: Miquel Coll, MACBA.

Film programme: 
Shadows and silences or the ghosts that return as if for the first time”. Curated by Andrés Duque.
Meier Auditorium
Admission: 5 €/session. Free with MACBA Amics card
Limited places

Wednesday 4 May, 7pm
‘Schastye (Happiness)’, Aleksandr Medvedkin, 1935, Russia, 95 min, b/w, silent.
Despite being released in 1935, this is a silent movie. It narrates the hapless misadventures of a peasant unable to reap a good harvest. It takes a courageous act to reconcile himself with himself and other people.

Wednesday 18 May, 7pm
‘Finis Terrae’, Jean Epstein, 1929, France, 80 min, b/w, silent.
Four labourers leave for the island of Bannec to collect the harvest. One loses his hand and the wound becomes infected, so cannot work anymore.

Wednesday 15 June, 7pm
‘He Who Gets Slapped’, Victor Sjöström, 1924, USA, 83 min, b/w, silent.
After many years of research, Paul Beaumont, a scientist and humanist, discovers a revolutionary theory, but his patron (Marc McDermott) seduces his wife (Ruth King) and takes credit for his discoveries. To add insult to injury, he slaps Beaumont before the assembled scientific community, compounding his humiliation. Ashamed, Beaumont flees and takes refuge in a circus, where he becomes a famous clown known as ‘he who gets slapped’. As fate would have it, one night his perfidious patron appears in the audience, having abandoned Beaumont’s wife and intent on marrying the beautiful Consuelo (Norma Shearer).

Wednesday 22 June, 7pm
‘Kurutta Ippēji (A Page of Madness)’, Teinosuke Kinugasa, 1926, Japan, 70 min, b/w, silent.
Kurutta Ippēji tells the story of a worker in a psychiatric hospital who begins to feel a strange affection for a patient, who was allegedly committed after murdering her own baby. But he only wants to release her, to escape with her and start a new family. The film went missing for over fifty years and was barely seen after its release. It was the director himself who discovered the negative and a copy in his archive store in 1971.

Saturday 25 June, 7pm:
Nieve Fuga: music around 'I will fear no evil'
Exhibition galleries.
5 €. Free with museum ticket and with MACBA Amics cards. Limited places. The ticket includes free admission to current exhibitions until 9 pm.

#MACBAesviu

View of Hernández-Díez's exhibition "I will fear no evil". Photo: Miquel Coll, MACBA.


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